Thursday, April 11, 2013

Lagi Pendedahan Timbulkan Huru Hara Ketika PRU13


Bekas Pengerusi Transperancy Malaysia Tunku Abdul Aziz  menggesa Bersih dan Pakatan Rakyat nyatakan pendirian mereka terhadap strategi yang dikatakan direka untuk mewujudkan suasana huru-hara pada hari pengundian.
“Kami telah menerima dokumen-dokumen yang berkaitan menunjukkan bahawa terdapat rancangan oleh pihak-pihak tertentu untuk mengganggu Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) dengan mewujudkan keadaan huru-hara dan menyalahkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk melemahkan keyakinan orang ramai terhadap intergriti proses pilihan raya.
“Satu sesi latihan yang dikenali sebagai PACABA, telah dijalankan untuk mengundi dan ejen mengira oleh NGO Tindak Malaysia. Salah satu daripada aspek latihan adalah  mengajar pengundi untuk menjaga kerahsiaan undi mereka, "katanya.
Tunku Aziz mendakwa, mereka juga dilatih supaya meminta kertas undi secara rawak.
Katanya, meminta kertas undi rawak bermakna bahawa pengundi akan meminta kertas undi dari tengah-tengah atau di bawah timbunan dan tidak daripada susunan yang betul.
“Mereka yang menghadiri latihan tersebut digalakkan untuk mencabar pegawai undi sekiranya mereka enggan mengeluarkan kertas undi secara rawak kerana agen pengundian telah dilatih untuk melakukannya atas permintaan pengundi.
“Mereka telah dilatih khas untuk menyebabkan masalah dan apabila pihak polis datang untuk campur tangan dan mengeluarkan orang yang terlibat, mereka akan membuatkan ia kelihatan seperti pilihan raya kotor dan video rakaman keadaan itu akan dijadikan bahan untuk menarik perhatian pihak antarabangsa, " tambahnya.
Beliau berkata, sesi latihan tersebut telah dijalankan di pelbagai tempat, termasuk di tempat-tempat tertentu milik kerajaan negeri di bawah pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat".
“Mereka mengajar orang ramai untuk membuat satu penghinaan terhadap sistem demokrasi. Ia juga strategi untuk menjatuhkan SPR dan menjadikan Malaysia kelihatan seperti sebuah negara yang dikendalikan oleh sekumpulan diktator.
“Kita juga telah melihat dokumen dalaman PKR bertarikh  15 Dis 2012 yang menyenaraikan pelbagai langkah untuk mewujudkan keadaan huru-hara dan rasa tidak puas hati terhadap SPR pada hari mengundi dengan mewujudkan protes berulang di tempat mengundi yang menyebabkan pengundi menunggu lama sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati pengundi kepada SPR,” katanya.
Beliau berkata, ini adalah untuk melambatkan proses pengundian keseluruhan sekali gus menyebabkan pengundi beratur panjang di pusat-pusat mengundi.
“Semua ini adalah bertujuan untuk menimbulkan persepsi negatif dan membangkitkan kemarahan rakyat terhadap SPR, dan ia pastinya akan membawa keburukan.
“Berdasarkan daripada apa yang telah dibentangkan melalui dokumen tersebut, Tindak Malaysia telah berjaya menunjukkan bagaimana mudah mewujudkan huru-hara di tempat mengundi menjelang PRU-13,” katanya.
Tunku Aziz juga menggesa Pengerusi Bersih, S Ambiga bersama ahlinya tampil untuk mempertahankan pendirian mereka dalam isu ini.
“Ambiga perlu tampil dan membuat kenyataan secara terbuka samada beliau terlibat ataupun tidak didalam usaha untuk menghuru-harakan proses pilihan raya nanti,” katanya.
“Oleh kerana ahli-ahli Tindak Malaysia berkait rapat dengan Bersih, dan Bersih juga sangat dekat dengan pemimpin-pemimpin dari parti Pakatan Rakyat, ingin saya bertanya Bersih, adakah Bersih menyediakan sesi latihan yang melibatkan pengambilan kertas undian secara rawak seperti yang dibuat oleh Tindak Malaysia?
“Jika ya, adakah Bersih meletakkan hal ini sebagai salah satu daripada tuntutan untuk reformasi pilihan raya kepada SPR? jika tidak, adakah mereka mempunyai agenda tersembunyi? soalnya.
Bekas Naib Pengerusi dan juga senator DAP itu mencabar semua parti politik untuk menyatakan pendirian mereka mengenai pengambilan kertas undi secara rawak.
“Pengambilan kertas undi secara rawak ini tidak pernah pun berlaku di dalam 12 pilihanraya sebelum ini dan ia boleh diibaratkan seperti merosakkan keseluruhan proses demokrasi dan pilihan raya di negara ini.
“Kita mencabar semua parti politik yang mengambil bahagian dalam pilihan raya untuk menandatangani satu perjanjian yang mengisytiharkan bahawa mereka tidak akan terlibat dalam apa jua keadaan yang boleh mengganggu proses pilihan raya pada hari mengundi nanti.
“Kita mencabar semua parti politik yang mengambil bahagian dalam pilihan raya untuk menandatangani pengisytiharan awam bahawa mereka tidak akan dalam apa jua keadaan terlibat dalam apa-apa langkah untuk mengganggu proses pilihan raya pada hari mengundi,”katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.