Monday, May 20, 2013

PAS DIJANGKA DIKUASAI SEMULA KUMPULAN PRO-ULAMA, SATU LAGI LANGKAH KE ARAH PERPADUAN

Pas dijangka akan menyusun semula barisan kepimpinan partinya ekoran Pilihanraya Umum ke-13 (PRU 13) lapor sumber Akademi Al Quran yang bakal dibarisi oleh kumpulan kumpulan pro-ulama.  

Dalam PRU 13, beberapa pemimpin tertinggi Pas telah tewas kepada BN termasuk Timbalan Presidennya Mohamed Sabu di Kedah, Naib Presiden Salahuddin Ayub di Johor dan seorang lagi Naib Presiden Datuk Husam Musa di Putrajaya.

“Info diterima: Husam Musa sebenarnya banyak masalah dengan pihak istana bukan hal politik sahaja, beliau tahu dia dipulau oleh Pas Kelantan, cuma sekarang kita tunggu Muktamar nanti. 

“Dengar ceritanya Pas akan struktur balik semua ahlinya akan menyokong golongan Ulama dari golongan pro Pakatan Rakyat (DAP dan PKR), sekarang pun kalau kita tengok anggota dewan ulama PAS sudah menyusun orangnya yang menyebabkan Tuan Guru Nik Aziz sendiri rasa bersedih dan tidak mahu memegang jawatan Mursyidul Am Pas, tapi Presiden PAs masih memujuk beliau.

“Apapun angin bertiup mengatakan sokongan ulama Pas lebih memihak kepada pertukaran baru pada Mursyidul Am Pas, jika tidak berlaku sekarang akan berlaku pada Muktamar nanti sokongan ahli kepada Ulama Pas memerintah dalam Pas itu sendiri. 

“Mat Sabu mungkin akan kalah besar kali ini dan diganti oleh orang lain Timbalan Presiden Pas begitu juga beberapa ahli PAS yang pro Pakatan rakyat bakal jatuh kali ini,” kata sumber dari laman sosial akademi Al Quran

Dalam PRU 13, walaupun Pas menghantar calon lebih ramai daripada DAP, iaitu Pas 73 dan DAP 51, namun keputusan PRU memihak kepada DAP 38 dan Pas 21. 

Manakala di peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN), Pas paling tinggi menghantar calon iaitu seramai 236, namun DAP berjaya memintasnya, apabila DAP memenangi 95 orang daripada 103 calon yang dihantar.

Sebaliknya Pas menang 85 orang dan kalah kepada calon BN seramai 151 orang.




Sumber...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.